söndag 14 mars 2010

Sumprunkare bliv vid din läst

Jag är just nu sysselsatt med att läsa-om Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström, en bok som tillsammans med resten av Stad-serien (och en hel del andra böcker I OCH FÖR SIG) är något jag anser att alla bör läsa minst en gång i livet. 

Där kom jag på nytt i kontakt med ordet sumprunkare. Det låter ju som något som är hämtat ur kapten Haddocks glosbok, men det är faktiskt ett yrke. Eller var. Fångad fisk förvaras i något som kallas sump, och en sumprunkare ser helt enkelt till att det strömmar friskt vatten genom sumpen så att fisken hålls vid liv tills det är dags att sälja den. Detta görs, åtminstone i Mina drömmars stad, genom att binda en sten i ett rep vid masten och sedan få stenen i svängning så att båten liksom vaggas fram och tillbaks. Sedan kunde sumprunkaren sitta där vid masten och ta sig en sup eller två i godan ro.

Det är nog inte många som har detta i sitt CV nuförtiden, skulle jag tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar