torsdag 4 februari 2010

Bohemens rapesoda

Jag hörde på nyheterna att flygplanstrafik, eller rättare sagt de som framför densamma, ska få samma alkoholregler som trafiken på marken. Eller regeringen väntas föreslå detta, som det brukar heta när det är något stort och revolutionerande på gång. Ibland blir man helt stum, och nu menar jag inte precis stum av beundran. Här stramas säkerheten på flyget åt så till den milda grad att man knappt får ha med sig sina egna djävla kroppsvätskor ombord utan att bli klassad som potentiell terrorist. Men den person som håller i spakarna kan uppenbarligen ta sig en rejäl bläcka utan att det verkar bedömas som särskilt farligt.

En polis berättade en gång (på en föreläsning om droger och idrott, inte i tjänsten, obs) att i ungefär 12 % av alla bilar som kör omkring är föraren påverkad på något sätt. I klartext innebär detta att ungefär lika ofta som man ser en taxi (detta har alltså ingenting med taxichaufförers alkohol- och drogvanor att göra, det är bara en jämförelse), lika ofta ser man någon som inte borde sitta bakom ratten som lik förbannat gör det. Det kan man ta och tänka på. Och om man sedan funderar vidare, hur vanligt är då så kallat flygfylleri, som uppenbarligen inte alls är lika reglerat och där det tydligen är helt okej med skål och botten upp bakom spakarna? Helt plötsligt uppstår tänkbara förklaringar till varför piloten alltid låter sådär sluddrig när han säger att vi strax är framme i [valfri ort] där vädret är [djävligt ointressant]. Jag trodde det berodde på att högtalarsystem var nedprioriterat till förmån för annan teknisk utrustning ombord, men nu uppenbaras nya sanningar. Och att flygvärdinnor alltid verkar vara så djävla trevliga känns inte heller så konstigt längre. 

Det finns en naturlig förklaring till allt, uppenbarligen.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar