Tycker jag bara får mail med förfrågningar om jag inte kan flytta möten p g a att de krockar med andra möten. Jag håller i många olika sorters månads- och veckomöten och skickar ut mötesinbjudningar för hela det kommande året i väldigt god tid, och det är det FAN ingen annan som gör så man undrar ju varför de som nu hör av sig till mig den här veckan och med kort varsel vill boka om möten som varit inbokade sedan december 2023 inte hör av sig till de som kommer med sena mötesinbjudningar och säger att nä men jag har redan något annat inbokat då, kan vi hitta en annan tid. Fast det kanske de har och så gick inte det p g a att det innefattar så många andra människors kalendrar så det blir jättejobbigt, men jag har en kraftig känsla av att jag inte är den sista anhalten. Min vecka var: rätt fullspäckad måndag och tisdag, onsdag och torsdag hyfsat luftiga ändå. Nu uppstod det istället luckor måndag och tisdag som gjorde att det istället blev en fullspäckad onsdag.
Jag hade ju skickat två väldigt konkreta frågor rörande den app där vi registrerar kostnader till vår finansavdelning och igår hörde nån med titeln Group Finance Controller av sig på Teamschatten och skrev Hi! Contacting you regarding your [appens namn] ticket. What is the case? Not sure I understand what is needed...Jaha, men jag hade ju precis SKRIVIT DET?
Mina frågor var ungefär så här: 1. När jag ska registrera kostnader i appen så går det numera inte att registrera direkt utan jag måste först vänta på att transaktionen från mitt företagskort blir registrerad, för om jag registrerar direkt i samband med inköp så försvinner den registreringen istället för att ligga och vänta in den transaktion den ska matchas mot. Så var det inte förut utan det har blivit så efter någon uppdatering, så min fråga rörande det var ifall det skulle vara på det sättet, samt ett påpekande att om det tar uppemot en vecka för företagskortets transaktion att registreras så är det svårt att få till bra rutiner för att hantera det här. 2. När vissa personer i mitt team har utlägg så måste jag godkänna det, men när andra har samma typ av utlägg så behöver jag inte göra det, varför är det skillnad i det avseendet när det inte är någon skillnad på personerna i teamets befogenheter i övrigt? Det här hade jag alltså redan formulerat i den ursprungliga "ticketen", men snäll som jag är så skrev jag samma sak igen. Sen gick det tusen år och så svarade han I need to ask a colleague. I will get back to you. När jag sedan kom i morse hade jag fått ett sånt där mail som inleddes med We are happy to tell you that your request number blablaha has been resolved with the following solution där den där Group Finance Controllern hade svarat att nä, man behövde inte vänta på att transaktionen skulle registreras, man kan ladda upp ett kvitto i appen även om inte transaktionen har registrerats.
Skrev ett halvsurt svar att a. Jag precis hade påpekat att när jag GÖR SOM MAN SKA GÖRA så försvinner registreringen, och b. Jag hade en fråga 2 också som inte på något vis blivit besvarad. SUCK. Okej om man jobbar med siffror, men att vara läskunnig borde väl ändå också ingå?
Nästa irritationsmoment är POCKETBOY. För den som inte vet (det visste inte jag heller) är en Pocketboy någon slags liten spelkonsol där man ska kunna "återvända till barndomens nostalgi" och "återuppleva de spel man en gång älskade" och yadayadayada. Beställde ett den 26 oktober som födelsedagspresent till min man, som fyller år 20 november. Enligt uppgift skulle det vara några dagars leveranstid och nejdå, de skickade verkligen ingenting från Kina utan allting packades med omsorg och skickades direkt från deras lager i Örebro så det lät ju förtroendeingivande och så.
Sen hände ingenting på ett tag och sen gick jag in för att spåra ordern och kom då till någon sida där det stod att det var leveransförseningar på grund av att två leveranser som lagts i början av september drabbats av förseningar på grund av tullinspektioner vid den polska gränsen. Sen har jag gått in var och varannan dag på den här sidan för att följa deras uppdateringar om den här förbannade leveransen (som säkert inkluderade KNARK, hur fan kan annars en leverans fastna i tullen i två månader?). 15 november stod det: Den första leveransen anlände och vi har sedan dess skickat stora mängder paket till våra kunder (dock inte till mig). Sen var det lite svävande ett tag när nästa leverans skulle komma, men troligen 3 december. Sen har det här datumet flyttats fram hela tiden, men så småningom påstod dom att den 12 december skulle dom vara helt i fas och allt skulle vara skickat och skulle man mot förmodan inte ha fått sin försändelse då så skulle man höra av sig. Det gjorde jag eftersom jag SÅ KLART inte fått någonting, fick då till svar att de skulle kolla men de skickade paketen som brev och ibland kunde paketen inte delas ut som brev och då fick man en paketavi i brevlådan, kunde jag kolla så jag inte hade fått någon sådan? Jamen jag är väl inte DUM I HUVUDET, jag kollar ju i BREVLÅDAN efter ett paket och det är ju inte som att man inte känner igen en paketavi när man ser den.
Det skrev jag inte, utan svarade bara att det inte hade kommit någon avi för det hade jag ju inte fått, och fick då något dravel om att de då skulle skicka "med dyr spårbar frakt" och det skulle vara framme senast måndag, INGEN SKA BEHÖVA VARA UTAN SIN POCKETBOY I JUL. Jo, jag uppenbarligen (eller för att vara korrekt: min man). Den 20 november, min mans födelsedag, hade ju vid det laget både kommit och gått, men visst kan han få det som julklapp istället, tänkte jag för några veckor sedan men nu är jag mer tveksam eftersom även måndagen kom och gick också utan något spår av någon djävla Pocketboy. Däremot damp det ner ett inkassokrav på fakturan, som jag såklart inte betalt eftersom jag inte fått något att betala. Hade det varit Klarna så hade man ju kunnat gå in och flytta fram betaldatum, det har jag gjort förut när det varit förseningar, men det här var nåt annan sånt där fakturaföretag där det inte bara var att.
Skrev då ett skarpt mail till Pocketboy där jag föreslog två möjliga lösningar: 1. Skicka paketet, annullera fakturan inklusive förseningsavgifter med mera och skicka en ny faktura med rimliga betalningsvillkor, eller 2. annullera hela ordern, inklusive faktura med förseningsavgifter med mera. Fick då till svar att "jag ser till att lösa detta åt dig" och så en fråga om jag verkligen inte fått någon avi? NEJ! To be continued, antar jag.
Igår var jag hos Laserkvinnan på behandling, det var skönt men hade hellre velat åka hem och bara ligga på soffan efteråt istället för att åka till stallet, även om jag såklart också ville åka till stallet. Aja, så blir det ibland. Idag ska jag köra lite intervallträning efter jobbet, sedan åka till SYSTEMET för att fixa de sista julklapparna som är: whisky till min svärson och bubbel till övriga. Sen hem och kanske filmkväll med min man, beroende på om vi är in the mood för det har vi fan inte varit de senaste dagarna.
Måste också fundera ut en förrätt som jag ska laga till på söndag då vi ska fira jul med min exman och hans nya fru samt barn och barnbarn. Det ska inte vara jultema, så jag tänker mig någon slags soppa. Soppa är fan bästa maten, enkelt att laga och kan förberedas innan och bara att ta med. Jordärtskockssoppa kanske? Har ju hela trädgården full av jordärtskockor så det blir ju dessutom BILLIGT, hahaha. Jahapp, men först väntar en arbetsdag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar