onsdag 8 augusti 2018

Whazzup?

En sak är säker: semester i kombination med TROPISK HETTA är inte så gynnsamt för bloggandet. Eller bokläsandet. Eller tv-tittandet heller för den delen. Man. Orkar. Ingenting. Med man avses som vanligt jag. Alltså, jag ska aldrig mer klaga på en normal svensk sommar. Näe, då ska jag gå långpromenader i regn, ligga på soffan och läsa böcker och glo på tv. Inte som nu när det enda man orkar göra är att sitta och krafsa slött på telefonen som nån annan FOMO-idiot.

Aja, jag  har i alla fall varit på BOOT CAMP i helgen som gick. Det var - förstås - svettigt, och dessutom gick jag och fick ryggskott ett par dagar innan, så jag skulle verkligen inte påstå att jag var på topp. Vi red två pass per dag. Pojken - min nya hästrelaterade kärlek - är ju inte precis i kondition för hårdträning, så jag fick ha honom ena passet och en STOR HÄST andra passet. Det var ju nästan så att det var läge att ringa Kvällsposten. De andra skrattade åt mig när jag sa att han var stor, för det var han tydligen inte. Men om man nästan inte klarar av att spänna det sista på sadelgjorden själv så är det stort enligt mig. Red visserligen den här Hästen några gånger i höstas, så det var ju inte HELT nytt. Det gick dessutom rätt så bra, åtminstone första passet. "Det ser enkelt ut", sa ridläraren, och det kan jag ju säga att det inte precis kändes, men man får väl ändå vara nöjd om det SER bra ut. Andra passet var väl lite jobbigare för honom för då stannade han upp, jag petade till honom med spöet, han kickade efter spöet, jag framhärdade och han gav med sig men blev lite sur. Sedan jobbade vi i galopp och han har kanske världens största galopp och det var väl inte den bästa kombinationen tillsammans med ryggskott.
Men Pojken! Åh vad jag trivs med honom! Än så länge så jobbar vi mest bara med att han ska lyssna på hjälperna, men det händer grejer hela tiden tycker jag. Och jag är en av dom som ska få rida honom i höst! Planen (för mig) är att jag ska rida Pojken på min vanliga lektion och sedan varva med att rida Hästen för att jag ska behålla känslan av att rida en skolad häst och kunna överföra det till Pojken. Är som alla förstår helt exalterad över detta. Så exalterad att jag bjussar på en SELFIE (eller det är väl egentligen ingen selfie i ordets rätta bemärkelse eftersom det inte är jag som har tagit bilden, men ändå) trots att jag själv mest liknar en fånflinande svettig signalkräfta. Men Pojken! Är han inte underbar så säg?

Efter ett ridpass i 30 graders värme är det bara
hästen som är snygg.



Annat nytt som har hänt: Ytterligare en höna har börjat värpa. Nu är det alltså Mette-Marit, Magnhild plus en till (som ännu inte har gett sig tillkänna annat än genom att lämna ett anonymt ägg i redet) som betalar för sig. Plus att vaktlarna sprutar ur sig ägg som om det inte fanns någon morgondag. De är ju dock så små så att de knappt räknas. Ett stekt vaktelägg sväljer man ju liksom i en tugga. Häromdagen bakade jag en sockerkaka på 12 vaktelägg och gav bort ungefär lika många, ändå tycker jag det ligger högar överallt. Kom på igår (tankeverksamheten är ju inte direkt på topp) att när alla sex hönorna börjar värpa så kommer vi att få 42 ägg per vecka. Det känns ju väldigt rikt måste jag säga. Dags att börja friska upp sortimentet av äggrelaterade maträtter.

Annars händer det väl inte så mycket. Med en nioveckors Tage som hänger en i hälsenorna blir det inte mycket gjort ens om det inte hade varit värmebölja från helvetet. Men vi har kollat på Castle Rock på HBO (rekommenderas) och på Carrie (både den gamla med Sissy Spacek och den nya) och IT (den nya). Tyckte den gamla Carrie var bättre än den nya och den nya IT var bättre än den gamla, men gillar inte att de har gjort om det till åttiotal när det ska vara femtiotal. Undrar dessutom ifall man ens fattar något av handlingen om man inte har läst boken, fast om man har läst boken så stör man sig ju bara på att det inte är som i boken. Sedan kollar vi på nån serie med James Spader som jag inte minns vad den heter, men den är rätt okej. Håller även på med Handmaid's Tale, andra säsongen och sedan ligger Orange is the new black i pipelinen. Det bär lite emot att ligga med neddragna gardiner och glo på tv på dagtid, men nu börjar det ju åtminstone bli mörkt på kvällarna. Och bara en och en halv vecka kvar på semestern, sen är det in i grottekvarnen igen. SUCK. Aja, bara det blir svalare så kan jag tänka mig att stå ut med nästan vad som helst. MEN DET BLIR JU ALDRIG SVALARE.


1 kommentar:

  1. https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/3j3VGX/ode-till-landets-alla-hasttjejer

    Annika

    PS. Kul att se dig!

    SvaraRadera