fredag 3 augusti 2018

Fem saker jag inte förstår

Fick en ny spännande bloggutmaning av Mirre (och som vanligt nuförtiden så passar jag den elegant vidare till DDT), nämligen att blogga om fem saker jag inte förstår. Ja, det tål ju att tänka på. Det finns ju mycket som är helt obegripligt här i världen, men jag tänker att det i första hand inte ska handla om att jag faktiskt inte fattar riktigt hur man löser differentialekvationer med Runge-Kuttas metod utan att det ska vara en lite mer svepande betraktelse över livet, universum och allting. ELLER KANSKE INTE, för denna sommar i nådens år 2018 tenderar ju den enklaste tankekedja att bli lika invecklad som kvantfysik. Aja, det får bli vad det blir. Håll i hatten så kör vi:

1. MOBILT BANK-ID.
Ja, ni får gärna skratta. Jag tycker det är lika obegripligt varje gång man ska logga in någonstans, att någonting i ens telefon liksom vet att jaha, Sparbanken. Fattar verkligen inte hur detta funkar.

2. KOMPASS.
Alltså, jag fattar ju att nålen alltid pekar åt norr för det har man ju snappat upp, men jag fattar verkligen inte hur denna lilla plastbit ska få mig från A till B utan att slumpa mig förbi resten av alfabetet däremellan. Likadant finns det människor som alltid tycks veta vilket väderstreck som är åt vilket håll. Själv måste jag till och med hemma på den egna tomten fundera på var det är morgon- respektive kvällssol och sedan kan jag göra ett tveksamt uttalande om vad som är söderläge. I bästa fall alltså. Väderstreck och jag = ej kompatibelt.

3. EKONOMI.
Ja, inte i bemärkelsen att jag står i kö för nästa säsong av Lyxfällan, tvärtom. Min egen ekonomi har jag stenkoll på. Men det är mer det här hur världsekonomin funkar. Varför rasar börsen i New York när Putin snyter sig i Moskva? Varför är "kostnad" och "utgift" inte samma sak, pengar ut, och vad fan är egentligen avskrivningar? Hur kan Swish funka på sekunden medan det tar tre bankdagar om man sätter in pengar från ett konto i en bank till ett annat konto i en annan bank och var är ens pengar under tiden? Och hur kan någon tjäna mer pengar på detta? OBS, vill egentligen inte veta. Säg "inflation" och jag halverar mitt intag av insomningstabletter.*

4. SYMASKINER.
Det finns flera mysterier här. Det första är konstruktionen. Det är ju liksom inte på något vis intuitivt hur en symaskin ska träs. Upp, ner, in, ut i en synnerligen ologisk följd som snarast verkar ha slumpats fram av illasinnade konstruktörer. Och sen ska tråden flyttas från trådrullen till en liten spole som sedan ska sitta dold under nålen och från vilken undertråden ska fiskas upp och bli ett med övertråden. HERREGUD vilket meck. Den andra delen av mysteriet är att det alltid finns minst en sybehörsaffär i alla småstäder. De har alltid funnits, de ligger alltid centralt och man vågar inte tänka på vad lokalhyran betingar. Eller hur många garnnystan och knappar och trådrullar man måste sälja om dagen för att få det att gå runt. Det känns som en helt omöjlig ekvation, ändå ser man aldrig en BUTIKEN UPPHÖR, ALLT SKA BORT!-skylt på en sybehörsaffärsdörr. Helt obegripligt.

5. RYMDEN.
Alltså, jag kan ju se på en modell av solsystemet och tycka att den är helt rimlig, men på riktigt fattar jag inte att om (eller ja, eftersom) jorden är rund, varför går människor i Australien då inte upp-och ner? 


* Har inget sådant intag överhuvudtaget, men tyckte det lät lite fränt ändå.



3 kommentarer:

  1. Oj. Nu blev det plötsligt tio saker jag inte förstår här. Surt stt jag inte satt inne med facit. Hade känts stort att lite lättvindigt kunna förklara mobilt bank-id...

    SvaraRadera
  2. 1. Nu är ju jag gammaldags och kör utan s.k. smartfan men när jag loggar in pa min bank via datorn far jag ett sms med koden, det är ju inte konstigt, eller?

    2. Haller fullständigt med, har noll lokalsinne, men lyckligtvis är jag inte blyg av mig och inte rädd att fraga om vägen. Däremot vet jag var solen gar upp i förhallande till min lägenhet.

    3. Jag gör ett försök att vara pedagogisk fast jag vet att du inte vill veta, men eftersom du är en nyfiken jävel kommer du att läsa ända :).
    Motsatsen till kostnad är intäkt, och är det man visar i en resultaträkning. Om ett företag far en räkning som gäller för tre manader periodiserar man kostnaden. Räkningen som betalas blir en utgift, men kostnaden fördelas pa tre manader.
    Motsatsen till utgift heter inkomst, och är pengar in i kassan som du säkert redan vet. För en privatperson far de flesta en manatlig inkomst, men företag fakturerar ibland för flera manader, och da maste intäkten periodiseras precis som man gör med kostnader enligt ovan.
    Lätt som en plätt eller hur?
    Hör av dig om du vill veta mer om avskrivningar och nedskrivningar...

    4. Har aldrig funderat pa saken, eftersom jag valde träslöjd i skolan (fler killar). Har fortfarande kvar en liten pall som jag tillverkade (ära vare gud i höjden, denna har jag gjort i slöjden).

    5. Jättekonstigt, och att vattnet sugs ner i avloppet motsols därunder kändes märkligt.

    Annika

    SvaraRadera
  3. Jag har också problem med ekonomi och rymden... sedan var jag tvungen att hitta på några egna för att inte framstå som en total copy cat. Men jag är verkligen inget vidare på symaskiner, kompasser, eller mobilt bank-id heller. Och mysteriet med sybehörsaffärerna är något för Leif GW. De måste hålla på med penningtvätt eller vapenhandel efter stängning. Hur skulle de annars kunna överleva?

    SvaraRadera