onsdag 22 augusti 2018

Till stallet istället, v 33 + 34

Jamen nu har ju ridningen börjat! Kändes helt skumt att en termin börjar när man fortfarande har semester, men förra veckan var det alltså dags. Ny häst OCH ny ridlärare, det kändes lite nervöst. Men det har gått bra och ååh, vad jag är förtjust i Pojken. Det går ju inte alltid jättebra, för han kan ju verkligen ingenting mer än grundhjälperna och han har knappt en muskel någonstans, så något finlir är det ju verkligen inte tal om. Men vi jobbar på och det är så himla ROLIGT för det händer så mycket. Såklart är det inte bara min förtjänst för det är ju andra som rider honom också, men ändå kul att få vara med sådär alldeles från början. Och nya ridläraren är SUPERBRA. Min gamla ridlärare var såklart också SUPERBRA, men på ett annat sätt. Alla ridlärare har ju någon grej som de brinner för, och den här har mycket fokus på hjälpgivning och sits. Och det ska gudarna veta att det behövs. Man tror ju i sin enfald att om ingen säger något så är det väl ändå rätt så bra, men så råkar man se sig själv i spegeln när man rider förbi och känner att NJA, här finns väl ett rejält utrymme för förbättringar. Dessutom förklarar den nya ridläraren allting så himla bra, istället för att bara säga "titta vart du ska" när man till exempel rider skänkelvikning så förklarar hon vad som händer om man istället sitter och glor ner på hästen som jag har en tendens att göra.

I fredags var jag på drop in och då var det ytterligare en ny ridlärare som var SUPERBRA. På vägen dit funderade jag på vilken häst jag skulle ta, för eftersom Pojken är ny och under igångsättning så är det väl inte säkert att han ska vara tillgänglig jämt. Och Bulldozern har ju varit halt och är under igångsättning, så hon ska kanske inte heller hårdträna. Skulle jag bli tvungen att välja EN STOR HÄST? Nu gick det väl i och för sig bra sist, men jag är ju generellt inte jättesugen på att rida något annat än ponny. Men när jag kom dit så visade det sig att Pojken var dedikerad till mig, på order från ridskolechefen. DRÖMMIGT! Och dessutom frågade ridläraren efteråt om hon "kunde räkna med mig på fredagarna" och då har vi ju problemet Tage. Han är ju inget problem SÅ, men jag tycker att han är lite för liten för att vara ensam i bilen under tiden jag rider, plus att man inte riktigt vet om det kommer att vara stekhett (det är väl egentligen det som är den stora stressfaktorn). Men då visade det sig att Nya Ridläraren 2 också hade en valp som hon hade med sig på jobbet, så det gick bra att langa in Tage på kontoret under tiden och så var det problemet ur världen. G-Ö-T-T. Älskar när saker och ting bara löser sig utan att man behöver anstränga sig. Den här veckan blir det dock ingen drop in, för min semesterhjärna hade bokat in annat på fredagen som kommer, men nästa vecka drar mitt rida-två-gånger-i-veckan-liv igång. G-Ö-T-T var ordet sa Bull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar