onsdag 23 juni 2021

Hello darkness my old friend

Efter att vi fått (eller ja, fått och fått, jag utgår från att vi inom kort även kommer att få en fet faktura) FIBER så sa jag ju upp bredband, tv och telefoni från Telia, eftersom dom dels inte ens kan leverera fiber till där vi bor, men framför allt för att de skött hela den här historien med vårt krånglande ADSL så djävla rövigt. Jag kan absolut köpa att man vill avveckla en tjänst vars teknik börjar bli utdaterad, men då är det väl schysstare att säga att vi kommer att lägga ner ADSL om låt oss säga två år, och så får man den tiden på sig att fixa något annat. Istället för att bara låta allting börja självdö och sedan säga att det inte är något fel och inte heller göra något åt det som helt uppenbart inte längre fungerar, så att man i det närmaste måste ta tjänstledigt eftersom man inte gör något annat än sitter i telefonkö för att försöka reda ut varför det internet som man en gång hade och lovprisade över att det var så driftsäkert och stabilt helt plötsligt börjar bete sig som en lynnig mentalpatient. Fungerar bra ibland, fungerar inte alls ibland, fungerar lite till och från ibland. Så kan man ju inte ha det när man förväntas sitta uppkopplad och diskutera världens, eller åtminstone företagets, öden med män i kostym som så att säga håller i styrspaken över dessa öden. 

I alla fall, ringde och sa upp avtalet och alla tjänster den 1/6. 30 dagars uppsägningstid under vilka allting skulle fungera som vanligt, förklarade personen jag till slut kom fram till efter att ha suttit i den sedvanliga telefonkön. Nu hade vi ju redan fått vårt fiber inkopplat så det spelade ju ingen större roll eftersom "som vanligt" i detta fall innebar "tappar uppkoppling ungefär en gång i timmen och sedan tar det allt mellan en och 20 minuter innan uppkopplingen återställs" (vilket, enligt Telia, antingen beror på "fel på routern", vilket dom ju säger jämt och vilket jag inte heller köper eftersom routern a. är nästan ny, b. förra gången det var "fel på routern", vilket det faktiskt VAR en gång, men då fungerade ingenting, och c. alla på gatan som hade ADSL fick problem vid ungefär samma tidpunkt och jag köper inte att allas routrar skulle gå sönder momentant). Jag skulle hur som helst få en bekräftelse mailad till mig. Det fick jag inte. Fick ringa dagen därpå, sitta i telefonkö igen och slutligen prata med någon tomte som mumlade något lamt om att jomen det var uppsagt och det var mailat en bekräftelse. Fast den har jag ju inte fått, invände jag, och jag hade även kollat så den inte hamnat i skräpposten. Ja, men enligt "systemet" så hade den skickats till min gmail som jag angivit, och ja, adressen stämde. Men var var mailet? Ingen visste, och det var inte heller så att den här personen var så kreativ att han kunde prova att skicka det igen. Stön, så tröttsamt. Sen gick det någon dag, och så kom det ett annat mail om att hämtningen av mail från min telia-adress hade upphört. Har ju inte varit inloggad på min telia-mailadress på hundra år eftersom jag haft vidaresändning till gmail ungefär lika länge. Till saken hör att man ju kan registrera fem olika mailadresser på sitt Telia-abonnemang. Jag hade en, sen hade väl barnen varsin tror jag och ytterligare en användes av en på den tiden till mig närstående person och sen har det liksom bara rullat på år ut och år in. Jag sms:ade hen och informerade om att jag skulle säga upp abonnemanget och att hen hade 30 dagar på sig att fixa en ny mail och maila över alla mail som hen ville spara till nya mailadressen. Men det hann hen inte utan mailhelvetet stängdes ner utan föregående varning. Det gjorde ju min med, men jag tog det inte så allvarligt eftersom jag aldrig uppger eller använder den adressen och jag skulle säga att 100 % av det som gmail hämtar därifrån fastnar i spamfiltret. 

Ringde och påtalade att det ju hade uttalats, både av den första personen och den andra personen jag pratade med i samband med uppsägningen, att tjänsterna skulle fungera "som vanligt" under uppsägningstiden. Här kom då väldigt olika besked beroende på vem man pratade med, och här fick man också prata med en mängd olika människor där någon sa att det absolut var så att allting skulle fungera fram till sista dagen på uppsägningstiden men som inte kunde göra något, någon (otrevlig jävel) annan hävdade att "mail" inte var "en tjänst" och sedan bara klickade bort mitt samtal, och en tredje att det var bara att logga in på Telia webbmail och aktivera någon form av återskapning (vilket var FEL eftersom Telias webbmail svarade att kontot inte fanns, vilket det ju inte heller gjorde eftersom det var nerstängt). Till slut fick jag skriva ett rätt så härsket mail där jag påtalade det orimliga i alltihop. Då fick jag till svar att "tydligen har din mail avslutats i förtid, men här får du en voucher så du kan ringa och prata med en tekniker" och sen en massa om att man var tvungen att uppge vouchernumret DIREKT när man ringde för annars togs det minsann betalt, och vouchern gällde vid ETT tillfälle osv osv. Jag skickade vouchern vidare till den till mig förr i världen närstående personen som inte längre kom åt sin mail eftersom jag tänkte att hen nog hade större nytta av den än att jag får återskapat ett konto som gissningsvis endast innehåller en massa gammalt spam. Hen ringde eftersom det var hens mailkonto, men då var det tydligen jag som skulle ha ringt istället eftersom det var mitt abonnemang. SUCK. Ringde, fick sitta i telefonkö i 35 minuter och kom sedan fram till en SKITTREVLIG tekniker. Jag hetsade om att jag hade en voucher, så skulle jag uppge vouchernumret och då var det FEL. Men HERREGUD. Men denna skittrevliga och lösningsorienterade varelse sa att "jaja, det spelar ingen roll, det är tillräckligt likt ett vouchernummer för att jag ska utgå från att du inte lurar mig" och så började han jobba. Tio minuter senare var allt löst. Tack, Telias trevliga tekniker. Inte tack till alla andra inblandade i denna djävla SOPPA. 

Detta hände för kanske två veckor sedan. Men så igår så fick jag ett brev från Telia där de hade skickat ett simkort som jag skulle kunna använda i min router för trådlös surf. EH, jaha? Det är inget jag har efterfrågat (även om det diskuterades i samband med felanmälan som gjordes i april, men om det skulle vara lösningen så vet jag inte riktigt varför jag inte fick det i april) och vad ska jag med det till NU liksom? Sen börjar det dessutom strömma in mail med pigga tips i stil med, "du vet väl att streaming ingår i ditt tv-paket" (som jag ju har SAGT UPP) och så vidare. Det är väl så dags nu.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar