lördag 30 oktober 2010

Ur led är tiden (och ve att jag är den som föddes att vrida den rätt igen)

I natt är det dags för vintertid, eller "normaltid" för oss fossiler som MINNS hur det var innan 1980. När klockan var lika mycket hela tiden (eller ja...det var den ju inte, men ni fattar) året runt, och man slapp tänka jobbiga tankar som "ska man ställa fram eller tillbaka klockan?" och "förlorar man eller vinner man en timme nu?". Jo, jag vet att man ställer tillbaks klockan (för det står i min väderkalender) och jag vet att man får en extra timme den här gången. Men tanken måste liksom alltid tänkas.

Andra tankar är: Ställer mobiltelefonen om sig själv eller inte? Jag använder nämligen mobiltelefonen som väckarklocka, och jag ska ut på spårövning med samling klockan 09.00 imorgon bitti. Då är det ju rätt viktigt att känna till om man ska ställa tillbaks klockan eller inte innan läggdags, så att man inte dyker upp på fel tid och alla andra redan har stuckit. Spårövningen blir så att säga kanske lite svårare än vad den var tänkt från början då.

Den som lever får se, som det brukar heta.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar