torsdag 24 september 2009

Kiss the boot of shiny shiny leather

I helgen såg vi den danska filmen Pusher II. Den var, precis som de flesta andra danska filmer, skitbra. Både rolig och sorglig på samma gång. Precis som ettan. Jag ser mycket fram mot att få se Pusher III, vilket vi kanske ska göra i helgen eftersom jag ramlade över hela Pusher-boxen på rea härförleden.

Men danska är så lömskt. En av karaktärerna hette Kusse Kurt. Eftersom filmen utspelar sig i den så kallade undre världen och alla verkade vara som en enda stor maffiafamilj så trodde jag i min enfald att Kusse Kurt var Tonnys kusin. Det var han inte, han var typ hallick och Kusse Kurt betyder ungefär Fitt-Kurt på svenska.

Det var ju tur att min pojkvän hann upplysa mig om detta INNAN jag började briljera med mina nyvunna färdigheter i danska språket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar