Idag när jag kom hem satte jag mig raskt vid datorn för att betala ett par räkningar. Hade en med förfallodatum 24/9 (vad är det för djävla rövdatum när alla, ALLA, eller åtminstone MÅNGA, får lön den 25?) Hade även fått ett par småräkningar på mail och jag hatar att ha räkningar som ligger och skvimpar i mailen, är skiträdd för att jag ska glömma bort att betala dom för att andra, viktigare eller kanske ska jag säga roligare, mail liksom lägger sig ovanpå. Nu tycker jag att "betala räkningar" är ungefär lika upphetsande som "städa toaletten", men båda sakerna måste ju göras och när jag har sånt där tråk hängande över mig så vill jag beta av det DIREKT, så att man är av med eländet sen. Så jag marscherade in, tog inte ens av mig skorna, marscherade upp och hämtade bankdosan, plockade fram datorn, startade, OCH SÅ FUNKADE INTE INTERNET. Jag blev så paff att jag liksom bara satt och glodde. Vi har Telia som bredbandsleverantör, och säga vad man vill om Telia, de är dyra, sura, omöjliga att få tag på osv, men driftstabiliteten är det banne mig inget fel på. På de här snart 4 åren vi har bott här tror jag vi har varit utan internet i typ en kvart. Och skulle det vara något strul så är ju nya datorer så himla moderna att det ju bara är att klicka fram någon felsökningsguide och så reparerar den sig själv på något mystiskt vis. Minns hur det var förr när det var strul med uppkopplingar och man fick hålla på och förnya IP-adresser och ha sig (och de där otäcka sekunderna efter att man skrivit "ipconfig release" och "ipconfig renew", FÖR TÄNK OM MAN HADE FÖRSTÖRT NÅGOT NU?). Det var tider det.
Ja, i alla fall. Nu ville inte internet. Felsökningsguiden föreslog att jag skulle starta om modemet, så det gjorde jag. Internet ville inte nu heller. Jag provade att starta om igen och låta vara avstängt en stund. 10 sekunder, rekommenderade guiden, men jag tänkte att den kanske behövde lite mer tid på sig så jag gick på toa och startade diskmaskinen (inte samtidigt) och lite såna saker. Kom tillbaks och det funkade inte nu heller. VADFAAAAN, är ju känslan som uppstår då. Försökte surfa in på Telias hemsida på SMARTPHONEN för att se om de hade några "kända driftsstörningar" som det brukar heta. För att vara en hyfsat stor bredbandsleverantör har Telia en hemsida som suger gammal åsnepung och som inte är användarvänlig för fem öre. Medan jag satt och svor över den och SMARTPHONENS pyttesmå "tangenter" så började internet plötsligt och oförklarligt att funka igen. HALLELUJA.
Ja, mer spännande än så blir det kanske inte idag. Tänk att så här hade man det jämt förr, på det uppringda internets tid och i bredbandets barndom. Those were the days.
Hej!
SvaraRaderaJag heter Ellinor och jobbar på Telia.
För det första är det roligt att höra att ditt internet har fungerat bra för det mesta, mindre roligt att det blev ett avbrott när du skulle betala dina räkningar, men skönt att det kom igång senare!
Det du nämner att vi är dyra, sura och omöjliga att få tag på var sådär roligt att läsa. Vårt mål är att ha en bra kundservice. Jag vet att vi ibland kan ha köer i vår telefoningång och mejlingång och vi försöker på bästa sätt lösa det när det väl blir köer. Till exempel så hjälps vi åt om vi har mycket i våra mejlingångar eller om vi har mycket i våra telefoningångar.
Men vilka köer vi än har så ska vi absolut inte vara sura. Jag får verkligen beklaga att du har fått ett surt bemötande ifrån oss.
Om det är något som du funderar över så är du välkommen att kontakta mig via följande formulär: http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515
Jag önskar dig en trevlig dag!
Med vänlig hälsning
Ellinor Palmér
Telia Kundservice