söndag 18 april 2021

Grannsamverkan mot Telia

För ett tag sen frågade vår granne om vi haft problem med internet. Det hade vi inte (då), men de hade. Vi och våra grannar är förmodligen de sista i Sverige som har bredband via ADSL, men det har alltid funkar KLOCKRENT. Telestationen ligger precis här intill, så aldrig att vi har upplevt att det går långsamt eller att nätet ligger nere eller något annat krångel. OTROLIGT DRIFTSÄKRA, har jag lovordat Telias tjänster i alla år och menat det. När det blev tal om att koppla in fiber här på gatan tyckte både vi och grannarna att det var väl onödiga pengar eftersom allting fungerade så himla KLOCKRENT, varför betala 15-20 000 för att få någonting som man redan har? tänkte vi. 

Ja, men runt påsk lade grannarnas internet av. Enligt grannarna hade Telia sagt att det var "en stor och omfattande störning". Det kanske det var, men det var ju märkligt att den inte drabbade oss, 30 meter därifrån, som rimligtvis borde ha samma ledning. Sen började vårt internet liksom att tappa gnistan. Plötsligt funkade inte wifi på mobilerna, kollade vi på tv så frös bilden, hade jag ett jobbrelaterat Teamsmöte så kunde viktiga beslut ha fattats över mitt huvud medan jag satt offline och svor. Sen gick det över, ibland av sig själv, ibland fick vi starta om routern och/eller tv-boxen. 
Sen började detta hända allt oftare. DAGLIGEN. Kände till slut att jag inte riktigt fick valuta för de ändå ganska många pengar jag betalar till Telia, så jag skulle göra en felanmälan. Har ju kört deras driftstörnings-support-självhjälpsguide cirka åttahundra gånger vid det här laget och den säger ju ändå bara att man ska starta om allt. Bad min man ringa och felanmäla för jag skulle iväg och hålla hundkurs. Kom hem och då var det något nytt att man skulle legitimera sig med bank-ID och det var bara den som stod på abonnemenget som kunde göra det. Men jag kunde sms:a TELIA till nåt nummer och sen kunde dom ringa upp. Gött, för man vill ju inte precis tillbringa en ledig lördagseftermiddag när solen skiner med att sitta i telefonkö. Sms:ade glad i hågen, fick raskt ett svar att de "tyvärr inte kunde ta emot din önskan om att bli kontaktad" utan jag fick ringa dom. JAMEN TACK FÖR INGENTING DÅ.
Ringde och kom ändå fram hyfsat snabbt och fick prata med en hyfsat trevlig person som inte alls kunde hjälpa till utan ärendet ska nu skickas vidare till en "specialist" som ska "analysera" och det ska vara klart senast onsdag.

 Nu fattar ju jag att ADSL inte är en tjänst som Telia tänker vidareutveckla, så jag hörde mig för lite vad för alternativ som stod till buds. Jo, då kunde man få (ja, det var inte direkt gratis, men ni fattar) trådlöst internet med fri surf. "Vad bra!", tänkte naiva jag och ställde sedan den i min värld helt retoriska frågan "och det funkar ihop med tv-tjänsten och så va?", för det tog jag ju för givet, men SPLASH, där kom första kallduschen för det gjorde det inte. NÄHÄ? Vad gör man då?, undrade jag. Jo, då kunde man få nåt annat trådlöst för samma pris och samma hastighet där tv ingick. Drog efter andan för att fråga vad som skilde det ena från det andra och SPLASH, där kom kalldusch nummer två, för innan jag ens hann formulera frågan kom information att "det fungerar tyvärr bara med Telias playtjänster".JAMENVADFAAAN? Frågade hur man skulle göra om man både ville ha internet och sitt vanliga tv-utbud och då är det bara fiber som gäller. Och beräknad väntetid på fiber är, enligt grannarna som redan börjat sondera den terrängen, 3-6 månader. Fick ett telefonnummer som jag kunde "ringa och kolla när det kunde kopplas in" men grannen hade fått samma telefonnummer av någon som hon hade pratat med och då var det om man ville ha Telia som leverantör, men det blir ju inte aktuellt förrän själva fibern är på plats om 3-6 månader och fortsätter det i den här stilen så lär ju inte Telia stå jättehögt upp på den listan.

Alltså fy FAN vad jag hatar sånt här. Har väl nog med (mestadels jobbrelaterade) problem som det är utan att få trilskande teknik på halsen. Det ska bara FUNGERA, och jag ska helst inte behöva bry mig överhuvudtaget. Betalar ju som sagt ändå en rätt saftig summa för dessa tjänster till Telia, då förväntar jag mig service, åtgärder, goodwill samt: LÖS DET! 

To be continued antar jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar