Jag har nyligen besvarat en enkätundersökning på internet. Denna handlade om maskindiskmedel. Man skulle ta ställning till olika påståenden och koppla dem till olika märken, berätta om man sett reklam för märke si eller så, avgöra hur prisvärda olika märken var samt om man skulle kunna tänka sig att köpa dem.
Inte någonstans i undersökningen fanns alternativet "jag har ingen diskmaskin". Jag föreställer mig att det kanske spelar in för hur mycket intresse och kunskap man kan tänkas uppbåda inför ämnet "maskindiskmedel". Nu framstår jag som djävulskt okunnig och totalt ointresserad av alla sorters maskindiskmedel och det är jag med, FÖR JAG HAR INGEN DISKMASKIN. Varför skulle jag ha en åsikt om vilken sorts maskindiskmedel jag föredrar eller skulle kunna tänka mig att köpa eller tycker är prisvärt NÄR JAG INTE HAR NÅGON DISKMASKIN?
Undersökningens nästa del handlade om tvättmedel och var uppbyggd på samma sätt. Men jag bor i en bostadsrättsförening som har investerat i hypermoderna tvättmaskiner med automatisk tvättmedelsdosering, så jag KÖPER ALDRIG TVÄTTMEDEL. Men det fanns inte heller som svarsalternativ. Alldeles i början av undersökningen fick man ange om man var man eller kvinna, det skulle vara spännande att veta om män får "köper aldrig tvättmedel" som svarsalternativ. Om man liksom förutsätter att kvinnor har bättre koll på det här. Jag har en kraftig misstanke om att det är så, och det gör mig på dåligt humör.
Vakna, kretiner. Det är måndag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar